
چندی پیش در مطلبی نوشتیم که بازگشت بیل گیتس به مایکروسافت دور از ذهن است. اما جدایی استیو بالمر ظرف یک سال آینده که گویا به محض انتخاب مدیرعامل جدید، اجرایی خواهد شد، دوباره نام گیتس را بر سر زبان ها انداخته.
قبلا از ۵ جانشین احتمالی استیو بالمر نوشتیم، ولی آنها فقط عده ای از نامزدهای احتمالی هستند. در اصل، می شود کنار نام استفان الوپ، از کوین ترنر که مدیر ارشد عملیات های شرکت است نیز نام برد. مدیر عامل فعلی نتفلیکس، رید هاستینگز که سابقه عضویت در هیئت مدیره مایکروسافت دارد را نیز از یاد نبرید. همطن طور مدیر عامل eBay جان داناهوی و جک دورسی، موسس مشترک توییتر.
اما در پایین این فهرست، درست کمی بالاتر از تیم کوک با شانس ۱ به ۱۰۰، نام بیل گیتس به چشم می خورد که شانس حضورش در مقام مدیرعاملی مایکروسافت ۱ به ۵۰ است. سخنگویان رسمی مایکروسافت می گویند هیچ احتمالی مبنی بر حضور دوباره بیل گیتس به عنوان مدیرعامل مایکروسافت وجود ندارد و او در حاشیه به مشورت دادن بسنده خواهد کرد.
اما مدیرعامل Salesforce.com (که در سه سال اخیر در فهرست نوآورترین شرکت های فوربس قرار گرفته)، آقای مارک بنیوف، می گوید گیتس تنها آدم مناسب برای این کار در زمان حاضر است، زیرا به عنوان رئیس غیراجرایی هیئت مدیره و مشاور پروژه های بزرگ شرکت، مسئول مستقیم موفقیت ها و شکست های مایکروسافت در دوره بالمر هم به شمار می رود.
بنیوف می گوید: «هیچ نامزد بهتری نسبت به بیل گیتس که دارای مهارت و بینش لازم برای تغییر مسیر کمپانی باشد، وجود ندارد. او نه فقط می تواند آهنربایی برای یک بینش جدید باشد، بلکه قادر به همگرایی نخبگان حلقه مدیریت مایکروسافت نیز خواهد بود.» بنیوف می گوید درست همان طور که استیو جابز بعد از ۱۰ سال دوری از اپل، به خانه برگشت و برای ۳۶ ماه مدیرعامل موقت بود، گیتس نیز چنین کاری کند.
آقای بنیوف در سال ۲۰۰۸ مایکروسافت را به دایناسوری تشبیه کرد که بیش از تلاش برای خلق آینده، سرگرم جستن ریشه های قدیمی خود است. مایکروسافت در سال های اخیر بسیار تلاش کرد تا آینده ای جدید خلق کند ولی بر کسی پوشیده نیست که تلاش ها کافی نبوده.
حالا آقای بنیوف می گوید: «بیل گیتس آن آدم قبلی که مایکروسافت را ترک کرد نیست و می تواند با راه های جدید به اداره شرکت بپردازد و اداره بنیاد خیره اش را به ملیندا (همسرش) بسپارد، سپس ظرف سه سال تغییرات لازم را در مایکروسافت انجام داده و رهبر مناسب برای آینده را شناسایی کند.»
فارغ از اینکه بیل گیتس به چنین مسئولیتی بازگردد یا خیر، هر کس که مدیر عامل مایکروسافت می شود باید راه هایی نو بیاید. راه هایی برای اینکه مایکروسافت در بین کاربران محبوب تر و محصولاتش فراگیرتر شود. مدیر عامل جدید باید این واقعیت را درک کند که زمین بازی دیگر پلتفرم ویندوز نیست، بلکه اینترنت و فضای ابری و دستگاه های موبایل و شبکه های اجتماعی است.
او باید عامل هراس از رقبا را کشف و خنثی کند تا نسل جدیدی از مشتریان و کسب و کارها به سمت مایکروسافت جلب شوند. مشتریانی که فعلا جذب خدمات گوگل در عرصه اینترنت هستند و در جیب های شان تلفن های اندرویدی یا آیفون دارند.
بنیوف برای مدیر عامل بعدی مایکروسافت نصیحتی دارد: «وقتی نوبت دور انداختن گذشته می رسد، باید آماده بود. اگر با تصورات و ایده هایی که در فضای قدیم شکل گرفته اند بیایی، شکست حتمی است. باید قادر به باز-تصور آینده باشی. مدیرانی که از پس این کار بر آیند، از نظر ما با ارزش هستند.»